Home > Blog
Recente Vacatures
DJI Ministerie van Justitie
inTer Peel
Raad van State
inDen Haag
Belastingdienst
inAmsterdam
Donkergroen
inEindhoven

Vier vragen over de Praktijkroute voor werkgevers

Categorieën: Blog

Sinds 2017 is het voor werkgevers mogelijk om iemand in dienst te nemen waarvan tijdens het proefcontract bepaald wordt of hij of zij in het doelgroepregister opgenomen moet worden. Vier vragen en antwoorden over deze zogenaamde praktijkroute.

Normaal gesproken bepaalt het UWV wie er in het doelgroepregister terecht komen. Veelal zijn dit mensen waar een medische oorzaak is voor verminderd arbeidsvermogen. Echter: er is nog een andere manier om in het doelgroepregister terecht te komen, namelijk via de zogenaamde praktijkroute.

  1. Wat is de praktijkroute?
    Bij de praktijkroute gaat het vaak om mensen waar geen medische indicatie is voor verminderd arbeidsvermogen. Toch zijn dit mensen die tijdens een normale sollicitatieprocedure vaak afgewezen worden omdat de werkgever vermoedt dat zij niet de volledige loonwaarde waard zullen zijn. In gewone woorden: “er is iets mee”.

    Sinds 1 januari 2017 kan een werkgever zulke mensen toch zonder veel risico een proefcontract aanbieden. Tijdens de proefperiode kan de gemeente dan een loonwaardeonderzoek uitvoeren, waaruit blijkt of deze werknemers het wettelijke minimumloon waard zijn, of niet.

    Ook al staat de opname in het doelgroepregister niet vast: de werkgever kan het door de praktijkroute zonder veel risico toch een proefcontract aanbieden.

    Blijkt uit het loonwaardeonderzoek inderdaad dat de werknemer – vergeleken met andere werknemers – veel minder goed presteert en het wettelijk minimumloon niet waard is, dan kan hij of zij rechtstreeks in het doelgroepregister opgenomen worden (zonder extra onderzoek door het UWV). Wel of niet in het doelgroepregister opgenomen worden, wordt dus “in de praktijk” getoetst.
     
  2. Welke voordelen biedt de praktijkroute de werknemer?
    Natuurlijk is het niet leuk om “een stempeltje” te krijgen. Toch is de praktijkroute voor veel mensen een extra mogelijkheid om aan een betaalde baan te komen. Groot voordeel van de praktijkroute is bovendien dat iemand direct aan het werk kan en dus geen UWV-onderzoek af hoeft te wachten.
     
  3. Welke voordelen biedt de praktijkroute de werkgever?
    Het in dienst hebben van iemand die in het doelgroepregister kan vele voordelen bieden voor de werkgever, zoals loonkostensubsidie, de no-riskpolis, het lage-inkomensvoordeel (LIV) en de premiekorting banenafspraak.

    Ondanks dat de opname in het doelgroepregister nog niet rond is, loopt de werkgever niet veel risico. De beoordeling vindt namelijk plaats tijdens de proefplaatsing. Wordt de werknemer niet opgenomen in het doelgroepregister? Dan heeft de werkgever zelf de keuze om te verlengen.
     
  4. Hoe kan Pernu u als werknemer helpen?
    Bent u op zoek naar een nieuwe werknemer? Pernu heeft meerdere kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt in het werknemersbestand. Wij zoeken voor u naar de juiste match.

    Lijkt een kandidaat geschikt voor de functie maar is hij of zij niet geregistreerd in het doelgroepregister? Wij helpen u om een loonwaardeonderzoek te regelen bij de gemeente met als doel de werknemer alsnog via de praktijkroute hierin op te laten nemen. Op die manier kunt u van alle voordelen profiteren die dit met zich meebrengt.

    Dankzij onze jarenlange ervaring met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt is Pernu bijzonder goed in staat in te schatten of iemand in het doelgroepregister thuishoort of niet. U kunt er dus op vertrouwen dat wij u hierover goed adviseren zullen.

Een voorbeeld
Via de gemeente werd een jonge man (27) naar Pernu doorverwezen. Deze man is een afgestudeerd HEAO’er, maar heeft veel moeite met zijn concentratie. Hij is snel afgeleid en ondervindt hierdoor moeite in het zoeken naar werk op zijn niveau. Werkgevers nemen liever een HEAO’er aan zonder deze hinderlijke eigenschap.

‘Snel afgeleid zijn’ is echter onvoldoende voor een Wajong-indicatie. Toch zit deze man nu al twee jaar thuis en is inmiddels in de bijstand beland. De gemeente stelt een praktijkroute voor.

Via Pernu vindt de man een baan als Junior Analyst Financiën bij een ministerie in Den Haag. Via de praktijkroute wordt de man getest en er wordt inderdaad verminderde loonwaarde geconstateerd. Hierdoor wordt de man bijgeschreven in het doelgroepregister waardoor zijn nieuwe werkgever kan profiteren van alle voordelen die dit oplevert.

Op zijn nieuwe werk krijgt de man een geïsoleerde werkplek. Dat helpt enorm bij de concentratie. Inmiddels heeft hij een vast dienstverband werkt al enkele jaren naar tevredenheid  

Recente artikelen
op26-5-2020 13:51

Vandaag in de blog: een kijkje in het werkveld van één van onze medewerkers.

In deze blog gaat Kirsten Boothby, HR Recruiter bij Pernu, in gesprek met één van de medewerkers die via Kirsten aan de slag is gegaan bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Kirsten gaat in gesprek met Philip Schopen die sinds september 2019 via Pernu werkt bij DJI in Ter Peel. Philip is 55 jaar en woont zelfstandig in Ubachsberg. Tijdens dit gesprek gaan ze dieper in op de werkzaamheden bij DJI, hoe het is om in een gevangenis te werken en wat hij van de samenwerking met Pernu vindt.

Philip, kun je eens vertellen wat jij doet als bode-chauffeur bij de Dienst Justitiële Inrichtingen?

Als bode-chauffeur breng ik dagelijks poststukken van de penitentiaire inrichting (PI) Ter Peel naar de andere PI locatie in Roermond. De post komt binnen in Ter Peel, dit kan bijvoorbeeld post zijn voor de gedetineerden. Deze post breng ik dan naar de PI in Roermond. Vanuit daar krijg ik ook weer post mee voor de locatie in Ter Peel. Maar naast alleen post vervoer ik soms ook andere spullen tussen de locaties, ook houd ik me bezig met andere hand- en spandiensten zoals het nalopen van de printers en het schoonmaken van het parkeerterrein.

En wat maakt het werk voor jou zo leuk?

Het rijden is voor mij heel ontspannend. Ik reis sowieso elke dag in totaal twee uur van huis naar werk en terug. Maar dit vind ik helemaal niet erg, vroeger was ik chauffeur en ik voel me een vrij man als ik in de auto zit. De rit vanaf Ter Peel naar Roermond duurt ongeveer drie kwartier dus dat is goed te doen. Wat het werk verder leuk maakt, is dat ik veel waardering krijg binnen mijn werk. Ik werk met hele aardige en behulpzame collega’s. Als een keer iets niet lukt, dan is dat helemaal niet erg. Mijn collega’s accepteren mij zoals ik ben en helpen me waar nodig.

Hoe is het eigenlijk om in een gevangenis te werken?

Nou, ik heb niet echt het gevoel dat ik in een gevangenis werk. Natuurlijk is er veel beveiliging en controle, maar ik ben nooit alleen (er is altijd wel een collega in de buurt) en ik draag voor onze veiligheid een pieper waarmee ik hulp kan inroepen en informatie krijg. Ik voel mij daardoor nooit onveilig, voor mij is het gewoon mijn werk. En ik kom natuurlijk ook niet met de gedetineerden in directe aanraking.

En heeft de Corona crisis jouw werkzaamheden veranderd?

Nu met Corona gaat het werk in de PI in de meeste plekken in Nederland gewoon door. Wel zijn sommige postkantoren dicht waardoor ik soms langere ritten heb omdat ik op die locaties pakketten moet ophalen. Ook tijdens Corona wordt er nog steeds veel post verstuurd, dat is niet veranderd.

Hoe ben jij eigenlijk ooit bij Pernu terecht gekomen?

Nou, dat is natuurlijk alweer even geleden. Ik weet nog dat ik de vacature zag op de website en mijn oog er direct op viel. Na mijn sollicitatie zat ik enige tijd later met Kirsten in een La Place het gesprek voor te bereiden, daar was ik wel nerveus over. Maar we hebben de vacature nog eens doorgenomen en gesproken over wat ik kon verwachten. Daarna reden we samen meet de PI en Ter Peel voor het gesprek. Inmiddels werk ik dus alweer even bij Pernu. Ik vind het prima om voor een detacheringsbureau te werken, zolang het werk maar goed is. Dat vind ik het belangrijkste, ik moet me happy voelen op mijn werk. Pernu werkt natuurlijk op afstand, maar ik weet dat ik ze altijd kan bellen/mailen/whatsappen als dat nodig is. En ik ben ook een keer op kantoor geweest, dus ik weet ook waar jullie werken!

En je werkt ook samen met een jobcoach, kun je daar iets meer over vertellen?

Ik werk inderdaad met een jobcoach, dat is Johan van Amerongen vanuit Percuris. Hij is al een paar keer meegereden om te kijken hoe alles loopt en waar ik mij mee bezig houd. Johan is voor mij een enorme steun, hij kijkt mee waar mijn knelpunten zitten en wat ik nog kan verbeteren. Ik zie Johan ongeveer eens per drie of vier weken maar daarnaast spreken we elkaar vaker via de telefoon. Voor mij werkt dit perfect! Ook maakt mijn leidinggevende Jassin Tissir altijd tijd voor mij vrij als ik dat nodig heb. Als ik een vraag heb dan hoef ik niet een paar dagen op een reactie te wachten. Het is fijn dat hij erop vertrouwt dat ik de werkzaamheden goed uitvoer. Ik zal mijn uiterste best doen om dit vertrouwen niet te beschamen, omdat dit voor mij een eenmalige kans is die ik ten volste wil benutten. Dus daar ben ik super tevreden mee!

Tot slot

Ik heb het goed naar mijn zin bij Dienst Justitiële Inrichtingen, ik hoop hier nog lang te kunnen blijven werken. Het liefst zou ik er tot mijn pensioen blijven!

Lees meer
op28-4-2020 9:48

Vandaag in deze blog: Wat doet een jobcoach en wat betekenen de huidige corona maatregelen voor een jobcoach?

We leggen diverse vragen ‘over jobcoaching’ en ‘Wat betekenen de huidige corona maatregelen voor een jobcoach?’ voor aan Annemarie Kars. Annemarie werkt inmiddels 11 jaar als arbeidsdeskundige en jobcoach bij Percuris. Percuris is een deskundige partner voor re-integratie, jobcoaching en outplacement.

Wat is jobcoaching?
Om die vraag duidelijk te beantwoorden zal ik eerst uitleggen wat jobcoaching is. Jobcoaching is een voorziening die kan worden aangevraagd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij ondersteunen deze mensen in een reguliere baan zodat zij duurzaam kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt. De coaching wordt verzorgd door een erkende jobcoachorganisatie, zoals Percuris. De professional die jobcoaching uitvoert heet een jobcoach.

Wat doet een jobcoach?
De jobcoach begeleidt iemand met een arbeidsbeperking op het werk. Ik help de werknemer zich het werk eigen te maken en focus op wat de werknemer wél kan. Daarnaast help ik de werkgever om op een goede manier met de werknemer om te gaan, zodat mogelijkheden optimaal worden benut. Voor wat de werknemer niet kan, zoek ik praktische oplossingen. Het doel is dat de werkgever tevreden is over de prestaties en dat de medewerker duurzaam en met plezier naar zijn/haar werk blijft gaan.

Hoe verloopt jobcoaching?
Jobcoaching is maatwerk. De omstandigheden zijn immers per cliënt anders. Meer informatie over de diverse taken van ons werk als jobcoach, de duur van de jobcoaching en de voorwaarden kun je hier vinden: Jobcoaching.

Corona: ‘jobcoaching op afstand?’

Wat is gewijzigd in de werkwijze als jobcoach door de corona maatregelen?
Allereerst heb ik nu geen werkplek bezoeken meer door de corona maatregelen. Normaliter bespreken wij inhoudelijke problemen op de werkplek, analyseren wij het probleem en geven wij advies hoe dit met de leidinggevende te bespreken. Daarnaast hebben wij nu de voorkeur voor videobellen in plaats van gewoon telefonisch contact omdat je dan ook kan zien hoe het met iemand gaat.

Maatwerk

Qua werkwijze spelen wij nu flexibeler in op de veranderde situatie van bijvoorbeeld ‘thuis zitten zonder werk’ of ‘thuiswerken’. Dit geeft namelijk op psychisch en/ of sociaal vlak meer belasting. Ons werk is niet voor niks maatwerk.

Wat betekent het voor de cliënt?
Wij sluiten nu onder de huidige omstandigheden aan bij wat een cliënt nodig heeft. Het komt voor dat de werkzaamheden op de werkvloer zijn gestaakt en een cliënt zonder werk thuis zit. Wij hebben dan regelmatig telefonisch contact met de cliënt. Dit is nu in sommige gevallen dagelijks. Dit is dan een korter contact gericht op het bevorderen van stabiliteit. Wij vragen door en beoordelen of wat de cliënt zegt ook klopt met de realiteit die wij zien.

Door de corona maatregelen kan het lastiger zijn voor de cliënt om een goed dagritme aan te houden in de thuissituatie, waardoor er een disbalans ontstaat. Tevens speelt eenzaamheid een rol door het gebrek aan sociale interactie. Wij adviseren dan bijvoorbeeld over buiten een ommetje maken, te kijken naar het netwerk en wat nog wél kan en mag op het gebied van sociale interactie, daarnaast geven wij tips om structuur in de dagplanning aan te brengen.

Thuiswerktips

Door de maatregelen komt het ook voor dat de cliënt thuis werkzaam is. Wij geven dan tips over hoe je op een goede manier thuis kunt werken. Waar dien je dan allemaal rekening mee te houden? Heb je een geschikte werkplek? Heb je de juiste faciliteiten om je werk goed uit te kunnen oefenen? Hoe verloopt het contact met de werkgever ‘op afstand’? De adviezen zijn dus werkgericht, alleen gaan wij er door de huidige situatie wel soepeler mee om.

Zijn er ten aanzien van jobcoaching ‘na’ de corona crisis bijzonderheden te verwachten?
Als bedrijven straks na de corona crisis weer opstarten dan is het de vraag of zij voldoende zicht hebben op deze groep mensen met een indicatie banenafspraak. Dit zal waarschijnlijk meer ondersteuning met zich meebrengen voor de jobcoach.

Pernu gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Lees meer
Pernu gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.