Uren Inloggen Contact

Waarom is een jobcoach zo belangrijk? Jobcoach Maarten vertelt.....

Afbeelding met persoon, staand, broek  Automatisch gegenereerde beschrijvingIk ben Maarten van Klaveren en sinds 2006 werk ik als jobcoach bij Stam BV in Heerenveen. Ik werk in de regio Groningen en Drenthe. Ik begeleid ongeveer 32 mensen, meestal met een Autisme Spectrum Stoornis omdat ik daarin gespecialiseerd ben. Maar ik begeleid ook mensen met een andere beperking, lichamelijk of psychisch, bijvoorbeeld omdat ik vaste jobcoach ben bij 2 grote werkgevers, de Rijksuniversiteit Groningen en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in Assen. De meeste mensen die ik begeleid hebben al enige werkervaring, maar ik begeleid ook mensen naar werk toe die net van school komen of die al jaren thuis zitten.

Werken met bijzondere mensen

Ik vind het leuk om zinvol werk te doen en mensen te helpen die zelfstandig niet zo makkelijk een leuke baan vinden. Het is een vak waarin ik nooit uitgeleerd raak: ik kom altijd weer bijzondere mensen tegen met hun eigen sterke en zwakke punten en ik mag in de keuken kijken bij heel veel verschillende bedrijven en organisaties, wat ik heel interessant vind. Ik vind het ook mooi om concreet bezig te zijn met mensen. Mijn eerste baan was in de hulpverlening en dan zit je de hele dag in een kamertje problemen te bespreken. Nu ga ik op pad, breng ik mensen in een nieuwe omgeving en help ik alle partijen om praktisch problemen op te lossen. Het allermooiste is als ik mensen zie groeien en ze daardoor steeds beter in hun vel gaan zitten.

De rol van de jobcoach

Als jobcoach ben ik kort gezegd met 2 dingen bezig: ik help mensen om passend werk te vinden en wanneer ze werk hebben, help ik hun en de werkgever om dat werk zo goed mogelijk te doen. Ik ben er dan als bemiddelaar tussen beide partijen, om te zien of ik hun verwachtingen op elkaar af kan stemmen.

 "Ik heb hem toen gestimuleerd om een mail aan zijn team te sturen met een uitleg over zijn beperking"

Zo heb ik bijvoorbeeld onlangs een man met autisme geholpen aan ander werk, omdat zijn contract bij zijn vorige werkgever niet verlengd werd. Ik kijk zijn sollicitatiebrieven na, denk met hem mee over interessante bedrijven en ga met hem mee op sollicitatiegesprek.

Daarnaast heb ik onlangs iemand die ziek uitgevallen was geholpen met nadenken over hoe dat nu kwam. Hij had langzamerhand steeds moeilijkere klussen op zich genomen en hij kreeg van collega’s ook steeds meer vragen. Daar krijgt hij stress van en die mail heb ik vooraf voor hem bekeken en suggesties voor verbetering gedaan. Daarnaast heb ik zijn werkgever geadviseerd dat hij met zijn leidinggevende elke twee weken een gesprek moest hebben, om meer hulp te krijgen bij het bewaken van wat hij nu wel en niet zou oppakken. Nu durft hij veel meer zichzelf te zijn op de werkvloer en zijn grenzen aan te geven.

Luisteren en doorvragen

Wat ik vooral belangrijk vind, is dat zowel de mensen die ik begeleid als de werkgever zich gehoord voelt. Mijn werk begint met luisteren naar wat er aan de hand is en dat serieus nemen. Vervolgens is doorvragen belangrijk, want soms is niet direct duidelijk wat de oorzaak is van een probleem. Ik probeer mee te denken over een concrete oplossing en als die er niet is zal ik dat ook eerlijk zeggen. Tot slot: ik ben coach. Ik geef advies over wat ik denk dat verstandig is, maar uiteindelijk maken de werknemer en werkgever zelf hun eigen beslissingen.