Uren Inloggen

Tips voor thuiswerkers

Thuiswerken, hoe doe je dat?

Blijf gelukkig én productief in je werk! Hoelang moeten we echter nog thuiswerken? Ondanks de bekende maatregelen speelt deze vraag en de onzekerheid bij veel mensen in hun hoofd. Er zijn geen auto’s meer op de snelwegen en de eerst zo stressvolle kantoortuinen zijn akelig stil. Van veel medewerkers en klanten ontvangen wij inmiddels vragen over tips voor thuiswerken en naar de manier waarop wij werken. In deze blog vind je antwoorden en concrete tips om jouw thuiswerken fijn én effectief te maken.

Tips om het thuiswerken goed vol te houden

MAAK EEN PLANNING (en hou je eraan)

Begin de dag zoals je altijd doet; zet je wekker, sta op en volg je dagelijkse routine. Probeer op een vaste tijd te beginnen met werken. Zorg voor een goede planning: stel jezelf duidelijke taken en baken je tijd af.

REGELMATIG PAUZEREN

Door regelmatig pauze te nemen houd je het werk beter vol, het is namelijk belangrijk voor je gezondheid. Door op te staan en rond te lopen, geef je de hersenen en ogen een broodnodige pauze van het computerscherm. Naast de voordelen voor de gezondheid kan het nemen van regelmatige pauzes zelfs je werkprestaties bevorderen. Uit onderzoek is gebleken dat werknemers die regelmatig pauzeren - ongeveer 1 pauze per uur - beter presteren dan degenen die tijdens de werkdag geen pauze nemen. Een pauze nemen geeft je hersenen de ruimte om terug te keren naar een taak met hernieuwde energie en focus. Stel een alarm in om één keer per uur op te staan, zodat je even 5 minuten kan pauzeren van je werk.

MAAK AFSPRAKEN

Maak goede afspraken over de manier van thuiswerken: bij thuiswerken is het nog belangrijker dan op kantoor om afspraken te maken over hoe je met elkaar samenwerkt en op welke manier je digitale middelen inzet. Evalueer dit ook regelmatig.

ZOEK VERBINDING

Houd contact met je collega’s en leidinggevende: maak afspraken over wat er precies van je wordt verwacht. Geef aan je leidinggevende aan of je knelpunten ervaart in je werk. Zorg ook voor persoonlijk contact met collega’s: organiseer bijvoorbeeld een online koffiemomentje of een vrijdagmiddagborrel.

|Eigenlijk besef ik nu pas hoe waardevol die korte momentjes bij het koffiezetapparaat zijn

Tips voor je mentale gezondheid bij thuiswerken

Zorgen voor je mentale gezondheid is net zo belangrijk als voor je fysieke gezondheid. Als je je goed voelt, helpt dat je om beter om te gaan met de uitdagingen en onzekerheid van deze tijd.

REGELMAAT EN STRUCTUUR

Creëer regelmaat en structuur: zorg voor het behoud van je dagelijkse structuur door op een normale tijd op te staan en te gaan slapen, te douchen en je aan te kleden. Eet en drink op je gebruikelijke momenten.

VASTE WERKTIJDEN

Houd zo goed mogelijk vaste werktijden aan: werk zoveel mogelijk volgens je eigen kantoortijden en stop op tijd zodat je niet het gevoel hebt dat het werk nooit ophoudt. Juist nu is een goede balans tussen werk en privé nodig. Maak een goede werkplanning, stel doelen voor de dag en probeer je er zoveel mogelijk aan te houden.

AFWISSELING

Neem regelmatig pauze en wissel activiteiten af: Het afwisselen van concentratietaken en andere activiteiten helpt om een goede balans te houden. Ook regelmatig pauzes nemen is belangrijk om het werk goed vol te kunnen houden. Het kan helpen om je pauzes te plannen.

EIGEN WERKPLEK

Werk als het kan in een aparte ruimte: Daar is rust waardoor je effectiever en geconcentreerder kan werken. Productief thuiswerken vereist een vaste plek: dit geeft rust als je je dag begint en geeft een betere balans in ‘werktijd’ en ‘privétijd’. Bij het bepalen van die vaste plek dien je rekening te houden met wat er nodig is om je werk goed te kunnen uitoefenen: stroom, goede internetverbinding, goed licht. Houd het opgeruimd en probeer je werkplek comfortabel te maken. Een afgestelde bureaustoel, een goede monitor. Zo kun je elke dag ‘naar je werk gaan’.

TO-DO LIJSTJES

Hanteer to-do-lijstjes: thuis werk je gemakkelijker langer door, ook als de ‘werktijd’ al voorbij is. To-do-lijstjes helpen je om het einde van je werkdag te bepalen. Noteer ’s ochtends alle taken voor die dag en probeer je hieraan te houden. Hoe fijn is het om aan het eind van de dag al je taken te hebben afgestreept? Zo ga je met een voldaan gevoel je vrije avond in!

KEEP IN TOUCH

Blijf in contact met dierbaren: houd digitaal contact met je dierbaren en omgeving. Praat met anderen over wat je bezighoudt en vraag tijdig hulp. Spreek regelmatig online af met collega’s om een goede band te houden.

POSITIEF DENKEN

Zie het positieve: in deze roerige tijd kan je bij jezelf zorgen, angst of piekeren opmerken. Dat is een normale reactie op een abnormale situatie. Houd aandacht voor je mentale gezondheid. Probeer positief te denken (bedenk bijvoorbeeld iedere dag waar je dankbaar voor bent). Het thuiswerken biedt ook voordelen. Probeer deze te zien. Geen reistijd meer, minder prikkels dan in een drukke kantoortuin. Laat dingen waar je geen invloed op hebt los. En erken je gevoelens. Bespreek die met de mensen om je heen. Vraag om professionele hulp als je merkt dat dat nodig is.

Tips voor het inrichten van je werkplek

Zorg zo goed als dat gaat voor een ergonomische werkplek:

1. Probeer stoel- en tafelhoogte zo op elkaar af te stemmen dat je armen een ontspannen houding aannemen (ontspannen schouders). Dit lukt het best met je ellebogen op, of net iets boven tafelhoogte.

 PnAAAAAElFTkSuQmCC

2. Af en toe staand werken geeft afwisseling op langdurig zitten. Misschien kun je een staan werkplek creëren door een (tijdelijk) bureau op ellebooghoogte te maken. Zitten kan natuurlijk ook afgewisseld worden met staand of lopend bellen.

3. Probeer de stoel zo in te stellen dat je voeten ondersteund worden door de grond of een voetenbankje (of bijvoorbeeld een pak printerpapier). Knieën horen op vrijwel dezelfde hoogte als je heupen te zijn.

Werkplek goed instellen

Hieronder vind je tips over het beeldscherm, werkblad, muis en stoel om toch zo gezond mogelijk thuis te werken.

Als je twijfelt aan of je de juiste houding aanneemt, gebruik dan de vuistregel: De beste houding is de volgende houding: probeer die waarin je nooit langer dan een uur in één en dezelfde houding werkt.

Wissel houdingen vaak af. Werk bijvoorbeeld een tijdje (niet te lang achter elkaar) in een comfortabele stoel met de laptop op schoot.