Nieuw item
Nieuw item
Mijn nieuwe item
Home > Blog
Recente Vacatures
Vertrouwelijk
inSchaarsbergen
Donkergroen
inDronten
J. de Ridder B.V.
inAlphen a/d Rijn

Een kijkje in het werkveld van Philip Schopen

Categorieën: Blog

Vandaag in de blog: een kijkje in het werkveld van één van onze medewerkers.

In deze blog gaat Kirsten Boothby, HR Recruiter bij Pernu, in gesprek met één van de medewerkers die via Kirsten aan de slag is gegaan bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Kirsten gaat in gesprek met Philip Schopen die sinds september 2019 via Pernu werkt bij DJI in Ter Peel. Philip is 55 jaar en woont zelfstandig in Ubachsberg. Tijdens dit gesprek gaan ze dieper in op de werkzaamheden bij DJI, hoe het is om in een gevangenis te werken en wat hij van de samenwerking met Pernu vindt.

Philip, kun je eens vertellen wat jij doet als bode-chauffeur bij de Dienst Justitiële Inrichtingen?

Als bode-chauffeur breng ik dagelijks poststukken van de penitentiaire inrichting (PI) Ter Peel naar de andere PI locatie in Roermond. De post komt binnen in Ter Peel, dit kan bijvoorbeeld post zijn voor de gedetineerden. Deze post breng ik dan naar de PI in Roermond. Vanuit daar krijg ik ook weer post mee voor de locatie in Ter Peel. Maar naast alleen post vervoer ik soms ook andere spullen tussen de locaties, ook houd ik me bezig met andere hand- en spandiensten zoals het nalopen van de printers en het schoonmaken van het parkeerterrein.

En wat maakt het werk voor jou zo leuk?

Het rijden is voor mij heel ontspannend. Ik reis sowieso elke dag in totaal twee uur van huis naar werk en terug. Maar dit vind ik helemaal niet erg, vroeger was ik chauffeur en ik voel me een vrij man als ik in de auto zit. De rit vanaf Ter Peel naar Roermond duurt ongeveer drie kwartier dus dat is goed te doen. Wat het werk verder leuk maakt, is dat ik veel waardering krijg binnen mijn werk. Ik werk met hele aardige en behulpzame collega’s. Als een keer iets niet lukt, dan is dat helemaal niet erg. Mijn collega’s accepteren mij zoals ik ben en helpen me waar nodig.

Hoe is het eigenlijk om in een gevangenis te werken?

Nou, ik heb niet echt het gevoel dat ik in een gevangenis werk. Natuurlijk is er veel beveiliging en controle, maar ik ben nooit alleen (er is altijd wel een collega in de buurt) en ik draag voor onze veiligheid een pieper waarmee ik hulp kan inroepen en informatie krijg. Ik voel mij daardoor nooit onveilig, voor mij is het gewoon mijn werk. En ik kom natuurlijk ook niet met de gedetineerden in directe aanraking.

En heeft de Corona crisis jouw werkzaamheden veranderd?

Nu met Corona gaat het werk in de PI in de meeste plekken in Nederland gewoon door. Wel zijn sommige postkantoren dicht waardoor ik soms langere ritten heb omdat ik op die locaties pakketten moet ophalen. Ook tijdens Corona wordt er nog steeds veel post verstuurd, dat is niet veranderd.

Hoe ben jij eigenlijk ooit bij Pernu terecht gekomen?

Nou, dat is natuurlijk alweer even geleden. Ik weet nog dat ik de vacature zag op de website en mijn oog er direct op viel. Na mijn sollicitatie zat ik enige tijd later met Kirsten in een La Place het gesprek voor te bereiden, daar was ik wel nerveus over. Maar we hebben de vacature nog eens doorgenomen en gesproken over wat ik kon verwachten. Daarna reden we samen meet de PI en Ter Peel voor het gesprek. Inmiddels werk ik dus alweer even bij Pernu. Ik vind het prima om voor een detacheringsbureau te werken, zolang het werk maar goed is. Dat vind ik het belangrijkste, ik moet me happy voelen op mijn werk. Pernu werkt natuurlijk op afstand, maar ik weet dat ik ze altijd kan bellen/mailen/whatsappen als dat nodig is. En ik ben ook een keer op kantoor geweest, dus ik weet ook waar jullie werken!

En je werkt ook samen met een jobcoach, kun je daar iets meer over vertellen?

Ik werk inderdaad met een jobcoach, dat is Johan van Amerongen vanuit Percuris. Hij is al een paar keer meegereden om te kijken hoe alles loopt en waar ik mij mee bezig houd. Johan is voor mij een enorme steun, hij kijkt mee waar mijn knelpunten zitten en wat ik nog kan verbeteren. Ik zie Johan ongeveer eens per drie of vier weken maar daarnaast spreken we elkaar vaker via de telefoon. Voor mij werkt dit perfect! Ook maakt mijn leidinggevende Jassin Tissir altijd tijd voor mij vrij als ik dat nodig heb. Als ik een vraag heb dan hoef ik niet een paar dagen op een reactie te wachten. Het is fijn dat hij erop vertrouwt dat ik de werkzaamheden goed uitvoer. Ik zal mijn uiterste best doen om dit vertrouwen niet te beschamen, omdat dit voor mij een eenmalige kans is die ik ten volste wil benutten. Dus daar ben ik super tevreden mee!

Tot slot

Ik heb het goed naar mijn zin bij Dienst Justitiële Inrichtingen, ik hoop hier nog lang te kunnen blijven werken. Het liefst zou ik er tot mijn pensioen blijven!

Recente artikelen
op9-9-2020 15:42

 

Hoe maak ik als werkgever een functie geschikt voor de doelgroep?

Regelmatig wordt er geprobeerd kandidaten met een arbeidsbeperking binnen bestaande vacatures en functies te plaatsen. Er zijn immers kandidaten die de juiste competenties hebben om de reguliere functies in te vullen. Maar functies sluiten niet altijd goed aan of er zijn geen reguliere openstaande vacatures. Dan is functiecreatie een goede manier om anders naar de mogelijkheden te kijken.

Functiecreatie in het kort

1. Bestaande werkprocessen analyseren en categoriseren;

2. Taken die niet tot de kern van de functie behoren afsplitsen, vaak zien we dat dit de eenvoudigere taken zijn;

3. Deze taken samenvoegen tot nieuwe duurzame banen.

Functiecreatie kan op twee niveaus

Jobcarving (individuele functiecreatie)

Hierbij wordt een specifieke functie op maat gemaakt voor een medewerker met een arbeidsbeperking door taakafsplitsing. Dit vraagt om marginale aanpassingen op bestaande functies.

Functiecreatie (structurele functiecreatie)

Dit gaat verder dan jobcarving, de nadruk ligt op organisatorisch niveau. Bij functiecreatie worden bedrijfsprocessen efficiënter georganiseerd door de werkzaamheden opnieuw te verdelen. Dit gebeurt door werkprocessen te analyseren, relatief eenvoudige taken af te splitsen en deze taken samen te voegen tot nieuwe duurzame banen. Functiecreatie vraagt een uitgebreide analyse van de bedrijfsprocessen en veelal wordt er een business case opgezet om het herinrichten van bedrijfsprocessen financieel te kunnen onderbouwen. Gekwalificeerd personeel doet het werk waarvoor het is opgeleid en elementaire taken worden uitgevoerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Werkgevers kunnen hier zelf mee aan de slag, en waar gewenst hulp inschakelen van bijvoorbeeld werkgeversservicepunten of andere organisaties. Er zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar zoals de quickscan en bedrijfsanalyse om bestaande werkprocessen in kaart te brengen en te analyseren welke  taken afgesplitst en samengevoegd kunnen worden tot één of meerdere – soms nieuwe – functies. Bestaande functies verdwijnen dus niet, maar de niet-kerntaken vormen samen nieuwe banen die geschikt zijn voor medewerkers met een arbeidsbeperking.

Enkele voorbeelden van dit soort taken:

  • kopiëren en scannen
  • receptiewerkzaamheden
  • chauffeurswerkzaamheden
  • hovenierswerkzaamheden
  • facilitaire werkzaamheden
  • archiveren
  • invoeren van gegevens
  • administratief werk

De lijst is in feite onuitputtelijk. En er komen in de praktijk steeds goede voorbeelden van zulke taken bij. Kijk bijvoorbeeld hoe er bij de Monseigneur Bekkersschool in Delft met functiecreatie omgegaan wordt.

Functiecreatie bij Mgr. Bekkerschool om werkdruk tegen te gaan

Bij de Monseigneur Bekkersschool in Delft is de nieuwe functie van leraar basisonderwijsondersteuner gecreëerd. Een aantal eenvoudige taken die leraren basisonderwijs uitvoerden, is overgeheveld naar twee mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Samen hebben ze bijna een fulltime baan.

‘Leerkrachten moeten zich kunnen focussen. Daarom leek het ons goed om een aantal taken van leerkrachten af te kunnen stoten. Met name het ongeschoolde werk. Deze taken zijn geschikt voor onze doelgroep.’ Linda van den Burgh, directeur Mgr. Bekkerschool.

Waarom heeft de school de mogelijkheid tot functiecreatie laten onderzoeken? Linda van den Burgh, directeur Mgr. Bekkerschool, zag het als een kans om de leerkrachten te ontlasten. ‘Leerkrachten moeten zich kunnen focussen. Daarom leek het ons goed om een aantal taken van leerkrachten af te kunnen stoten. Met name het ongeschoolde werk.’

Eenvoudige taken

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer tachtig procent van de voor de leerkracht beschreven activiteiten bestaat uit eenvoudige taken. Deze kunnen met een goede instructie en begeleiding prima worden verricht door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor heeft de leerkracht meer tijd voor pedagogische activiteiten. De taken die kunnen worden overgenomen zijn:

  • Ondersteuning bij het onderwijsproces
  • Begeleiding van leerlingen
  • Schoolorganisatie

Werkpakket

Reden waarom dit soort onderzoeken belangrijk zijn. De leraar basisonderwijs krijgt het steeds zwaarder. Het werkpakket wordt steeds groter en de werkdruk neemt toe. Om daar een oplossing voor te bieden is het van belang om te kijken welke kerntaken belangrijk zijn voor de leerkrachten. Daarnaast wordt er gekeken welke elementaire taken we bij de leerkracht weg kunnen halen. Deze taken zijn geschikt voor de doelgroep.

 

Lees meer
op3-7-2020 14:33

Meer banen voor mensen met beperking, overheid blijft achter.

 

Werkgevers hebben afgelopen jaar de doelstelling voor het creëren van extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking overtroffen. Daarbij blijft de overheid wel achter bij het bedrijfsleven, meldt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid donderdag.

In totaal werden in 2019 ruim 61.000 functies voor mensen met een arbeidsbeperking gecreëerd, ruim 6.000 meer dan de doelstelling

Het bedrijfsleven overtrof de afspraak van 40.000 extra banen ruimschoots en kwam tot ruim 51.000. De overheid bleef juist achter: er hadden vijftienduizend extra banen moeten zijn en het werden er net geen tienduizend.

Staatssecretaris Tamara van Ark noemt het teleurstellend dat de overheid tekort is geschoten, zeker omdat dat al voor het vierde jaar op rij gebeurt. Ze gaat "de overheids- en onderwijswerkgevers nogmaals op hun verantwoordelijkheden wijzen", schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Effecten coronacrisis in de gaten houden

Overigens gaan de cijfers over 2019 en zijn de effecten van de coronacrisis dus nog niet bekend. Staatssecretaris Tamara van Ark schrijft dat mensen met een arbeidsbeperking extra kwetsbaar zijn en zal zo nodig extra maatregelen treffen om te voorkomen dat juist deze groep straks zonder werk komt te zitten.

In 2026 moeten het bedrijfsleven en de overheid samen 125.000 banen extra hebben gerealiseerd. Afspraken daarover werden in 2013 gemaakt.

Lees het volledige interview met Tamara van Ark, een gesprek op de drempel bij het afscheid van een staatssecretaris die méér dan penvoerder van de banenafspraak wilde zijn, waarin zij aangeeft hoe belangrijk het is dat werkgevers, in welke sector dan ook, elkaar blijven inspireren en motiveren, maar ook door elkaar aan te spreken op de gezamenlijke verantwoordelijkheid waar we voor staan.

Lees meer
Pernu gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.