Skip to content

Werken met een gehooruitdaging

In Nederland zijn er meer dan 1 miljoen mensen met een gehoorbeperking. Zij kunnen last hebben van slechthorendheid, doofheid, tinnitus, hyperacusis, doofblindheid, laatdoofheid of plotsdoofheid. Dit vraagt om geduld, aandacht, begrip en aanpassingsvermogen.

Deze groep kenmerkt zich in diversiteit in gehooruitdaging en de mogelijkheden met of zonder aanpassingen tot het uitvoeren van werkzaamheden. Bij Pernu spreken we liever van een arbeidsbijzonderheid en zullen we daarom de term ‘gehooruitdaging’ gebruiken.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Pernu detacheert medewerkers met een arbeidsbijzonderheid. We gaan na of je bent opgenomen of opgenomen kan worden in het doelgroepregister of dat er andere mogelijkheden zijn voor ondersteuning. Vanuit die werkwijze hebben wij verschillende vacatures bij diverse opdrachtgevers. Veel van deze vacatures zijn ook geschikt voor medewerkers met een gehooruitdaging.

Pernu gaat met de werkgever in gesprek en beoordeelt samen met de werkgever de werkplek. Aanpassingen kunnen van te voren besproken worden en op specifieke wensen en het gebruik van hulpmiddelen kunnen wij anticiperen. Onze HR Recruiters weten daardoor afhankelijk van de auditieve bijzonderheid welke vacature geschikt voor jou is.

Ben je op zoek naar praktische tips die helpen om je collega en/of werkgever mee te nemen in je auditieve beperking? Deze poster van Stichting Hoormij kan je wellicht wat op weg helpen.

Aandacht en maatwerk

In vier stappen naar jouw nieuwe baan

Stap 1. Aanmelden

Bij Pernu solliciteer je op een vacature op onze website. Jouw CV staat dan direct in ons systeem. Het is verstandig aan te geven hoe wij het beste met jou kunnen communiceren. Kunnen wij jou bereiken via de whatsapp, mail of kunnen wij jou wellicht bellen?

Na jouw sollicitatie neemt de betreffende HR-Recruiter contact met jou op als deze jou beter wil leren kennen voor de openstaande vacature.

Stap 2. Intake

Als wij mogelijkheden zien op de vacature nodigen wij jou uit voor een verdere online kennismaking. Wij gebruiken hiervoor Teams. Tijdens deze kennismaking gaan wij dieper in op de vacature en bespreken wij wat jij nodig hebt op de werkplek. We volgen een specifieke vragenlijst, de Quikscan, om alle bijzonderheden met elkaar goed te inventariseren. Samen met de HR-Recruiter komt het besluit of je wordt voorgesteld op de vacature. Teams biedt de mogelijkheid voor live ondertiteling. Wanneer het voor jou prettig of noodzakelijk is, is het mogelijk een tolk te laten aansluiten bij deze online kennismaking. De werkplekken oftewel de vacatures die je krijgt aangeboden zijn vooraf door Pernu beoordeeld op geschiktheid voor een gehooruitdaging in algemene zin.

Stap 3. Matching

Wanneer je voorgesteld bent door onze HR-Recruiter en je wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de opdrachtgever dan bereidt je dat voor met jouw contactpersoon. De HR-recruiter gaat ook mee naar jouw sollicitatie zodat je er niet alleen voor staat. De opdrachtgever wordt door ons van te voren geïnformeerd over wat jij nodig hebt op de werkplek zodat je daar in een open sfeer met elkaar over kunt praten. In sommige gevallen is er voor een succesvolle plaatsing op de werkplek meer nodig. Hierbij kan er gedacht worden aan specifieke technische ondersteuning op het gebied van geluiden verwerken en versterken. Dat kan bij en met onze partner PlanPlan. Voor een inclusief werkklimaat is er meer nodig dan alleen een werkplekaanpassing. Onze partner Heart2Hear verzorgt workshops voor teams wat zorgt voor prikkelreductie. Hier heeft iedereen baat bij.

Uiteraard is het ook hier mogelijk een tolk mee te nemen, gebruik te maken van een streamer of Pernu neemt de Werpbox (vergadermicrofoon die aangesloten kan worden met Bluetooth of ringleiding) mee naar het gesprek, zeker als je zelf nog geen vergadermicrofoon tot je beschikking, een win win situatie m.b.t. bewustwording!

Stap 4. Aan de slag

Wanneer je aan de slag gaat gaan wij ervoor zorgen dat je onder de juiste omstandigheden kunt gaan starten. Weet jezelf al wat jou allemaal op jouw werkplek kan gaan helpen?

Wij helpen je en jouw toekomstige collega’s met onze instructievideo. Hierin staan alle begrippen en adviezen voor jou en jouw collega’s om goed samen te kunnen werken. Samen met de opdrachtgever maken wij een plan zodat jij met de juiste hulpmiddelen kunt gaan starten. Mochten er nog hulpmiddelen nodig zijn dan helpen wij jou met het aanvragen bij het UWV of brengen wij jou in contact met andere hulpbronnen. Samen met jou maken wij een plan hoe je op een prettige manier jouw collega’s kunt gaan informeren over wat jij nodig hebt zodat jij ook daadwerkelijk betrokken gaat zijn en onderdeel gaat worden van het team.

Pernu werkt met externe jobcoaches (Jobstap en Refrisk) die gespecialiseerd zijn in de begeleiding van auditieve uitdagingen op de werkplek. Zij ondersteunen niet alleen jouw hulpvragen maar staan ook in contact met de teamleden van jouw werkplek. Alles gericht op een succesvolle en duurzame baan waar je aan het einde van de dag nog energie overhoudt voor de dingen die voor jou belangrijk zijn.

Benieuwd naar een verhaal uit de praktijk?

Lees dan hier de blog van Nila Struik waarin ze vertelt hoe ze haar werk uitvoert als slechthorende medewerker.