Uren Inloggen

Hoe blijf ik vitaal op de werkvloer?

Als het afgelopen anderhalf jaar ons iets heeft geleerd, is het wel dat het dagelijkse (werk)leven soepel laten verlopen een flinke puzzel kan zijn. De term vitaliteit heeft in deze periode veel aandacht gekregen. Maar wat is vitaliteit precies en wat kun je doen om zelf vitaler te worden?

Vitaliteit wordt vaak vergeleken met lichamelijk lekker in je vel zitten maar het is meer dan dat. Het heeft te maken met de energie en kracht waarmee je fysiek, mentaal en emotioneel in het leven staat. In veel gevallen draait het om drie onderwerpen:

  • Energie: Hoe energiek voel jij je?
  • Motivatie: Kun je voor jezelf doelen stellen en deze behalen?
  • Veerkracht: Hoe ga je om met succes en teleurstellingen?

Om je op weg te helpen volgen hieronder vijf tips welke jij kunt toepassen binnen jouw (werk)leven:

Tip 1: Eet gezond

Gezonde voeding is van cruciaal belang om lekker in je vel te zitten. Wie gezond eet, vermindert de kans op overgewicht en hart- en vaatziekten. Gezond eten is een belangrijke basis voor een vitaal (werk)leven.

Tip 2: Beweeg voldoende

Wist je dat de gemiddelde Nederlander 7 uur per dag zittend doorbrengt? Weinig bewegen verhoogt de kans op gezondheidsklachten. Beweging geeft je energie, werkt motiverend en vergroot je weerbaarheid. Maak bewust tijd vrij voor een sport die je leuk vindt, pak vaker de fiets naar de supermarkt en benut je pauze om een rondje te lopen. In de webinar die wij recent hebben georganiseerd, krijg je nog veel meer tips om voldoende te bewegen gedurende de werkweek. Zie Pernu Webinar.

Tip 3: Ga stress te lijf

Het ondergaan van langdurige stress heeft een negatief effect op je vitaliteit. Zorg voor voldoende ontspanning en maak tijd vrij voor de dingen die jij leuk vindt.

Tip 4: Slaap genoeg

Goede nachtrust is van groot belang op jouw fysieke, mentale en emotionele staat. Probeer op tijd naar bed te gaan en probeer de uren voor je naar bed gaat schermen (telefoon, televisie) te vermijden. Dit zogeheten blauw licht vertraagt de afgifte van het slaap bevorderende hormoon melatonine en kan jouw slaapkwaliteit schaden.

Tip 5: Maak prioriteiten

Zorg voor structuur in jouw leven. Hierdoor heb jij jouw doelen duidelijk en ben je gemotiveerder om deze doelen te behalen. Maak een lijstje met 5-7 prioriteiten voor die dag/week en besteed daar jouw aandacht en tijd aan. Je zult zien dat het hebben van deze doelen meer houvast biedt.

Share
T. Westbroek
67
21 oktober 2021

Recente artikelen

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN VACATURES IN JOUW REGIO?

Aanmelden mailinglist
Pernu gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.